MATKAKERTOMUS SUOMEN TÄRKKELYSPERUNAHANKE

Matka: Perunannostokoneosakkaiden koulutusmatka Dewulf tehtaalle Belgiaan

Ajankohta: 28.-29.06.2001

Matkan tarkoitus: Matkan tarkoituksena oli tutustuttaa Dewulf-merkkisten itse kulkevien nostokoneiden hankkineiden nostokoneosakeyhtiöiden omistajaviljelijät koneen valmistukseen ja tekniikkaan Belgian tehtaalla. Projektipäällikkö on ollut koko hankinta-ajan mukana konsultoimassa hanketoimen puitteissa matkalle lähteneitä viljelijöitä. Tulevia nostokoneyhtiöiden perustamisen kannalta sekä hanketoimen puitteissa järjestettävien koulutusmatkojen vuoksi on tärkeää, että allekirjoittanut pääsi tutustumaan tehtaaseen, valmistusmenetelmiin ja tehtaan tuotantoon. Eikä varmasti ole pahaksi se, että allekirjoittanut tutustui jokaisen viiden Suomeen hankitun Dewulf nostokoneen osakkaisiin sekä Belgian tehtaan avainhenkilöihin, koska henkilökohtaiset kontaktit ovat hanketoiminnan kannalta erittäin tärkeitä. Matkan antina oli myös koneiden käyttäjäkoulutuksen järjestämisen suunnittelu yhdessä Belgian tehtaan edustajien kanssa.

Matkakertomus

Matka alkoi 28.6.2001 Seinäjoelta aamulla klo 03.00. Turun lentoasemalle saavuimme klo 07.00. Klo 08.15 lähti lento Kööpenhaminan kautta Brysseliin. Klo 11.40 saavuimme Brysseliin, josta matka jatkui bussilla kohti Roselarea ja Dewulfin tehdasta. Klo 15.00 olimme nauttineet paikallisen patonkilounaan ja retkikunta oli valmiina tehdaskierrokseen. Tehtaan tuotantopäällikkö Henrik Dewulf (yksi tehtaan omistaja) esitteli tehtaan toimintaa seikkaperäisesti samalla kun retkikunta kävi läpi koko tehtaan tuotantoketjun. Tuotantoesittelyyn kuuluivat kaikki tehtaalla valmistettavat konemallit. Kävimme läpi myös suunnitteluosaston, jossa koneet suunnitellaan Ocad tietokoneohjelmalla. Tehdaskierroksen aikana esitettiin useita kysymyksiä ja retkikunta oli erittäin kiinnostunut koneiden teknisistä sovellutuksista. Tehdaskierroksen jälkeen tutustuttiin vielä tehtaalle vaihdossa tulleisiin käytettyihin koneisiin, joita oli useita eri malleja tehtaan konekentällä. Ja tietysti käytetyt koneetkin olivat suuren mielenkiinnon kohteena.

Noin klo 18.00 siirryimme hotelliin, jossa majoituimme ja valmistauduimme illalliselle, joka muuten on se pääruoka-aika Belgiassa. Klo 20.00 oli vuorossa päivän ensimmäinen kunnon ruoka. Dewulf koneiden Suomen maahantuoja R. Laaksonen oy:n Anssi Väättänen perusti Dewulf Suomi clubin juhlallisin menoin. Clubin tarkoituksena on kehittää yhteistyötä Dewulf koneen omistavien viljelijöiden kesken.

Aamu 29.6.2001 alkoi aamiaisella hotellissa. Tämän jälkeen suuntasimme takaisin Dewulfin tehtaille, jossa käytiin läpi Suomeen tulevien kolmen uuden Dewulf koneen aikataulua ja toimitukseen liittyviä asioita. Lisäksi keskusteltiin koneiden omistajille annettavista käyttäjäkoulutuspäivistä, jossa Suomen Tärkkelysperunahanke on yhteistyössä maahantuojan ja tehtaiden kanssa koulutuksen järjestäjänä. Näin siksi, että hankkeen mukanaolo mahdollistaa kaikkien nostokoneosakkaiden koulutuksen, kun normaalisti tehtaan puolesta on koulutettu vain kuljettajat. Tämä on tärkeää, koska koneillahan nostetaan nimenomaan osakkaiden pellolla, jolloin heidänkin on ymmärrettävä koneesta ainakin perussäädöt. Belgiassahan koneita hankkivat käytännössä urakoitsijat, jotka eivät itse viljele perunaa, joten vain kuljettajien kouluttaminen tästä näkökulmasta on ymmärrettävää. Käytännön järjestelyistä tulevia käyttäjäkoulutuksia silmällä pitäen keskusteltiin myös tehtaan edustajien kanssa ja varmistettiin myös heidän asiantunteva mukanaolo Suomessa järjestettävässä käyttäjäkoulutuksessa.

Lounaan jälkeen suuntasimme kohti Belgialaista maatilaa. Tilalla harjoitettiin oman maatalouden lisäksi urakointia koneasematoiminnan puitteissa. Tilan konekalusto oli uskomaton. Esimerkkinä voidaan mainita neljä Dewulf-merkkistä itse kulkevaa perunannostokonetta, kaksi hinattavaa konetta, kolme sokerijuurikkaannostokonetta, yhdeksän puimuria, 20 traktoria, itse kulkeva kasvinsuojeluruisku, 30 työntekijää ja paljon muuta. Tällä konekannalla hoidettiin noin 2000 hehtaarin konetyöt, joista omia viljelyksiä oli noin 900 hehtaaria. Lisäksi maatilan rakennuskapasiteetti useine betonivarastoineen oli suorastaan uskomaton. Tuskin voin kuvitella, paljonko kyseisissä koneissa ja rakennuksissa oli kiinni pääomaa. Välillä on hyvä tutustua todella suuren luokan maatilayrittämiseen, jotta voi todella todeta mitä toiminta on silloin. kun se on ison luokan yrittämistä. Huomattakoon, että eläimiä ei tilalla ollut ainuttakaan.

Klo 16.00 jatkui matka Brysselin lentokentälle ja Lento Suomeen lähti klo 17.10. Allekirjoittanut oli ainut, joka joutui tulemaan eri reittiä suoraan Vaasan lentoasemalle Kööpenhaminan kautta lentäneen koneen tilanpuutteen vuoksi. Kustannuksia eri lento ei lisännyt. Allekirjoittanut oli kuitenkin joukosta se, jonka uskalsi laittaa myös yksin lennolle eri reittiä pitkin. Matkanjohtajana toiminut Anssi Väättänen saatteli ryhmän turvallisesti takaisin Turkuun. Allekirjoittanut saapui Tukholman kautta Vaasaan klo 01.15. josta matka jatkui SAS:n bussikuljetuksella Seinäjoelle.

Suomen Tärkkelyshankkeen

projektipäällikkö

Teemu Hauhia